Tv-spel och symfonier – Kontraster blir till ljuv musik

I morgon klockan 15 bjuder Dalasinfoniettan på en annorlunda kulturupplevelse i Kristinehallen. Klassisk musik ska blandas med klassisk och tvättäkta tv-spelsmusik från bland annat kultkonsolen Commodore 64, som hade sin storhetstid på 80-talet. Det blir även tv-spelsmusik i något modernare tappning såsom Uncharted och L.A Noire. 

SCORE kallas föreställningen, och både Daniel Garpebring som är marknadsförare på Dalasinfoniettan och Orvar Säfström, producent och konfrencier, hoppas på en bred och nyfiken publik.
– Det här passar en bred målgrupp där både de yngre spelfantasterna och de som uppskattar enbart symfonisk musik kan förenas, säger Garpebring till dethanderifalun.se.

Dalasinfoniettans musiker har antagit en unik utmaning där de under bara några få dagar fått repetera in musiken till konceptet SCORE.
Under ledning av dirigent Charles Hazlewood tar de publiken med på en resa som kan komma att väcka starka känslor, något som spelmusiken kan tendera att göra, enligt Orvar Säfström. Och det är både mäktigt och häftigt, kan undertecknad intyga, när ensemblen bjöd in till pressträff dagarna innan föreställningen och som även bjöd på 15 minuters repetition ur föreställningen. Musikens tongångar riktigt kryper under skinnet och skapar gripande rysningar.

”Ta chansen att upptäcka underbar symfonisk musik du inte ens visste fanns”, säger en av producenterna Orvar Säfström på Dalasinfoniettans hemsida. Tillsammans med Magnus Johansson driver han konceptet – symfonisk musik i harmoni med tv-spelsmusik.

Vad är det med just tv-spelsmusik som är så speciellt?
– Musikaliskt, egentligen ingenting! Det är lite av vår poäng. Med det menar jag att det är fantastisk, välskriven musik som många avfärdar bara för att den kommer från spelvärlden. Den är precis lika bra som exempelvis filmmusiken, i dag ofta mer ambitiös och spännande. Men skulle man spela något ur vårt program på en vanlig symfonikonsert utan att förklara vad det är, skulle ingen i publiken reagera negativt, säger Orvar och fortsätter:
– Sen finns det ju en oerhörd kraft i känslor och minnen hos de i publiken som kan de här spelen, men rent musikaliskt är det här en lika underbar och häftig konsert för den oinsatte. Jag uppmuntrar verkligen icke-spelande musikälskare att komma med.

Hur blev du involverad i det här projektet?
– Jag startade det hela, och driver tillsammans med min medproducent Magnus Johansson konceptet. Början till det hela var ett möte 2005 då Malmö Symfoniorkester bad mig sätta ihop en konsert med filmmusik, och då föreslog jag att även göra en konsert med spelmusik. Den produktionen blev av hösten 2006 och blev en enorm succé.

Som lokal nöjessajt är det alltid roligt att höra vad utomstående och engagerade nöjes- och kulturprofiler gillar stan, så vad tycker du om Falun?
­- Det blir lite orättvist att svara på det efter att ha varit här i ett par dagar i vintermörkret, repat både dag och kväll, kanske ta någon öl efteråt och sedan direkt till hotellrummet. Men jag är själv uppväxt ”på andra sidan gränsen” i Edsbyn, så jag vet sedan tidigare hur härligt Falun med omnejd är.